G.T. Moore | 4AD Gig Review

Press -> Snippets:

4AD - Gig Review

Er is gelukkig nog geen sprake van een echte winterprik en de stralende zon van deze zomer zit nog steeds in elk van ons. Of toch zeker bij mij. Tijd om nog eens buiten te komen en driewerf hoera toen ik zag dat Pura Vida naar Diksmuide kwam. Het feit dat ik zelf ook samen gespeeld heb met GT Moore deed mijn enthousiasme alleen maar stijgen voor de Lost Ark Music Label Night.

Uiteraard is het altijd een blij weerzien met Senna Sound, vaste waarde in de 4AD en met zijn rootsselectie een ideale opwarmer voor de avond. Ik ben meteen benieuwd naar wie op het podium zal komen want de opstelling ziet er anders uit dan op het Afro Caribbean Festival in Bredene afgelopen zomer. Een mij volkomen onbekend instrument (Dulcimer) trekt meteen de aandacht en zorgt voor een spetterend psychedelisch begin met een Indische toets. De heer die het instrument bespeelt blijkt nadien James Lascelles te zijn. Op uitnodiging van GT is hij de special guest voor vanavond. James en GT gaan al terug van in de jaren ’80 en als GT iemand meebrengt, dan weet je gewoon dat het een virtuoos zal zijn en dat werd meteen ook duidelijk. Met het perfecte drumspel van Bregt, de swingende bas van Bobo, de zingende gitaarlijnen van Wouter en het gestroomlijnde samenspel tussen organ en shuffle van Bas en James, waren we goed voor een korte maar krachtige set. Van ‘Alpha en Omega’ naar ‘Be True’, ‘Let the good times roll’ en ‘Legalise it’. Uiteraard kon zijn gecoverde versie van Midnite ‘Propaganda’ niet ontbreken en sloot hij af met ‘Dreamworld’ en ‘Utopia’.

Na een korte pauze was het dan tijd voor Pura Vida en ondertussen was de 4AD ook al mooi volgelopen. In september vorig jaar bracht de 11 koppige band het nieuwe album ‘Red Hot’ uit en heel wat nummers van dit nieuwe album passeerden de revue. Ik ben altijd enorm onder de indruk van de harmonieën die Pura Vida weet voort te brengen. Met 3 leadzangers op een podium is het soms echt wegdromen bij al dat engelengezang. De band speelt strak, zoveel is duidelijk. De blaassectie is volgens mij altijd een meerwaarde bij een live reggae optreden en allemaal samen zorgden de mensen van Pura Vida voor een zwoele sfeer en opzwepende ritmes die niemand onbewogen lieten. En als je weg kunt komen met een perfecte versie van ‘Ark of the Covenant’ van the Congos, dan hoop ik nog lang van Pura Vida te kunnen genieten.

Lost Ark Music Label Night, bedankt voor de tinteling in mijn benen! 4AD, tot de volgende keer!

Reggae.be 2014

See more at: